Koster

På Fredagen var vi bjudna till Koster av min syrra med familj.
Hon hade utlovat en lååång och kulinarisk middag, vem kan stå emot detta.
Helt ovetande om vad som stod på menyn gav vi oss av med Kosterbåten.
Detta dygn var ett av de blåsigaste i mannaminne och det hade förlist en Norsk lastbåt i Kostersundet så det var stort räddningspådrag där ute och jag kan lova er att det gungade ordentligt.
När vi kom fram till Sydkoster var det en stunds promenad fram till stugan så man hann se lite av ön, sedan tog Mona och Krister oss med upp i bergen för att titta på utsikten.
'
Jag kan lova att det blåste om öronen.
Efter lite gott att dricka så kom då förrätt nummer ett...

OSTRON!!!!
Både jag och gubben svalde några gånger och erkände att vi aldrig provat denna delikatess, men var inte fegare än att vi provade, ja vad ska man säga, jag är ju lite nyfiken av mig så jag smakade och tuggade nog en aning för mycket, smakade salt och tång...precis som havet.
Det var en häftig upplevelse!
Mona hon sörplade nöjt i sig sin......

Förlåt Mona men jag orkade inte låta bli........
Sedan kom förrätt nummer två

MUSSLOR!!
Ja det var återigen dags att skruva lite på sig.....
Dessa hade fått ett uppkok i vin, grädde och Vitlök, till detta serverades bröd och gott vin.
Supergott!
Inte sista gången jag åt detta....
Efter lite kortspelande så var det dags att äta huvudrätten som bestod av potatis, rödspätta i räksås.
Mums...
Gissa om det var gott!!
Framåt kvällen kom deras grannar på besök och vi fick äran att bli bekanta med Per, Arne och Boxern Lovis
Gubben som är väldigt hundkär blev genast förälskad i Lovis och hon var nog lite förälskad i honom med för hon skulle promt vara i hans knä och där somnade hon.

Pladask på rygg...så mysig!
Efter goda drinkar och efterätt intogs mer vin och även Wiskey, sedan var det dags för bingen.
Lördagmorgon vaknade vi till solsken, efter en god frukost gick vi över berget till en jätte fin badklippa.

Krister var banne mig ingen badkruka, intog ett dopp i det 18 gradiga havet, friskt!!

Hoppsan..där kom visst jag med på bild, om ni tittar noga så kan ni se en valross i blå bikini...det är jag.
Hittade en skreva där som var ganska vindstilla, det är så skönt att ligga på klippor, de värmer underifrån.
Även vid badet fich vi påhälsning av Arne och Lovis, de kom i båten.

Efter badet så var det åter dags att bege sig till fastlandet.
Denna gång var båtturen mycket mer angenäm.
Tusen tack Mona och Krister för att vi fick komma ut till er på Koster och uppleva allt från Kulinarisk middag, kortspel, salta bad, trevliga människor och så Lovis förståss.
Sånt lever man på läääänge!
Tack!






Kommentarer
Postat av: kicki

Å va mysigt ni har haft det...ja koster är något alldeles extra...ostron och musslor, nja...

Sitter idag på jobbstolen igen, tre veckor är slut och nu är det allvar igen, lönehögen är super duper stor...bara att sätta igång, ha det gott. kramen

2009-08-03 @ 08:32:01
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: IzZzY

Vad trevligt det där såg ut!

2009-08-04 @ 16:40:38
URL: http://IzZzY.se
Postat av: mona

Va härligt att få uppleva den dagen igen,

med dina fina bilder och framförallt dina välformulerade ord. Jättebra skrivet och underbara bilder. Jag bjuder def på den av mej och ostronet också! Ovan har du mail adressen! MÅSTE bara ha dessa bilder!

Kanske kan vi göra en sån här dag till årlig tradition. Det vore mysigt tycker jag!

2009-08-09 @ 17:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0